vad som hänt

I fredags var det orientation day här på campus. Vi är 71 utbytesstudenter (!) och de flesta kom nog dit.. Genomgång av vad som väntade, lite info och tips om California och Sacramento, även en tour på campus. Campus är jättefint! Härlig atmosfär, mysiga gångar, mycket grönt, ekorrar som springer omkring och bara allmänt bra liksom! Sista timmen på orientation kändes som forever, ville bara hem och sova. Det visade sig att jag inte var ensam från Sverige, vi är faktiskt 4 st - två tjejer och två killar - så det är väldigt skönt att kunna vila hjärnan genom att prata svenska lite då och då! Hade blivit förvarnad om att huvudet skulle bli tungt av all engelska och alla nya intryck, men såhär hade jag inte väntat mig! Har dock hört att det blir bättre så hoppas på det.
Igår var det ju sagt att det var möte kl 11, men det blev ju flyttat, alltså hade jag massa tid över till annat. Ville gärna åka till ett mall och shoppa, men tvingade mig själv att sätta mig vid datorn och kolla lite kurser. Tracey (som har hand om oss exchange students) trodde inte jag skulle behöva engelskan så jag har letat efter lite andra kurser som verkar spännande. En av de kurserna jag sett fram emot mest (International Trade) är mån-ons-fre så jag har lite funderingar på om jag kanske skulle skippa den och ta en som inte är på fredagar.. hade varit skönt att ha långhelg så man kan åka på utflykt och så.. Har mitt möte med Tracey imorgon så ska höra lite med henne vad hon tycker..
Igår efter mötet var det poolparty - sol, pool och pizza. Jag har aldrig varit på ett amerikanskt poolparty förut så jag tänkte att man väl har bikini och handduk med sig i princip, så jag förberedde mig för det, sen kom ett gäng hit innan för att vi skulle gå ihop och ingen hade med sig badkläder (till ett poolparty!?) så jag sprang tillbaka och bytte väska ("glömde" visst lite grejer, haha!). Mötte alla RA:s som har hand om oss i byggnaden, håller koll så allt fungerar och att alla sköter sig. Det tar nog lång tid innan jag vänjer mig vid att allt är så... amerikanskt. Älskar det! (Ni som känner mig vet ju hur jag är - och många av er tycker ju att jag skulle passa som handen i handsken i USA.)
Sjuka alkoholregler i USA - 21 år vet man ju att det är som gäller, men det är så strikt. Jag är den enda i min lägenhet som är över 21 (i någon månad till iaf), och om jag sitter i vardagsrummet och dricker ett glas vin och det kommer ut någon annan (under 21) så måste jag ta med mig min dricka och gå in i mitt rum och stänga dörren. Jag får inte heller ha mer än 1 liter eller 12 flaskor öl i mitt rum på samma gång.
Vi var några som planerade att gå ut igår kväll efter poolpartyt, och svenskarna från Uppsala (Kristian och Michaela) kom hit med öl&vin som vi drack (på mitt rum!). Trevligt, men tror alla var ganska trötta.. Tidig kväll och det var ganska skönt, är fortfarande väck i huvudet (borde det inte ha försvunnit nu?). I morse gick jag till Target och handlade lite grejer, bl a en mixer, skål och tallrik. Och jordgubbar. Vilka jordgubbar! Drömmen! Det kommer jag köpa mycket av känner jag på mig! Frukten här är överlag väldigt god, har inte testat så mycket olika än, men the basics har jag vågat mig på; bananer, äpplen (granny smiths), nektariner (yum!) och jordgubbar nu då. och MORÖTTER såklart. Alla vet ju att jag ääälskar morötter. Min roomie från Taiwan skrattade lite åt mig, men åt hon med, haha!
Idag fick vi guidad assistans med buss till ett mall. Det var inte det vi skulle åkt till först, men bussarna går så konstigt på söndagar (och annars också tycker jag - slutar gå typ 20.30 på en fredagkväll, vad hände där?) så vi åkte till ett annat som vi ej behövde byta buss eller något för att komma till. Jag har aldrig varit på ett mall (hör ni hur amerikanskt det låter? älskar det!) förut så jag har ju inget att jämföra med, men det kanske inte var det bästa.. MEN: det fanns Victoria's secret och Forever 21, två affärer jag aldrig varit i! Köpte bara en tröja - måste ju hålla mig till de bättre ställena;) Köpte en mobil också, så nu har jag ett amerikanskt nummer (916 248 12 59). Var också i old Sacramento. Jättemysigt ställe! Kändes lite som i en cowboy-/westernfilm! Fin utsikt vid the American River också.
Efter Old Sacramento hängde vi några vid poolen, men jag var nog inget vidare sällskap, halvsolvande med fötterna i poolen, haha! Behöver sova lite bara (är det normalt att vilja -vilja mamma, inte att faktiskt göra det -  sova middag två gånger varje dag?)!
Jag har tagit lite kort, men har ju fått höra en del klagomål från mig kära syster att jag inte kan ha den kameran (och nu verkar du få som du vill - adaptern funkar inte så kan inte ladda den när batterierna väl dör, tänkte faktiskt att jag kanske skulle fixa mig en ny - när jag ändå bor i USA borde jag kunna dokumentera det med fina bilder - kanske kan önska mig pengar till en i födelsedagspresent av någon vänlig själ?). Ska se om jag kan få upp lite kort här på bloggen snart, ska hänga lite med mina roomies från UK nu, ni har i alla fall fått er en längre uppdatering nu, jag skulle inte orka läsa allt, men till er som gjort det: well done!

Kommentarer
Postat av: Christina F

Hej

Jag orkade läsa - utan problem! Har varit utan dator i helgen och inte kunnat läsa något förrän idag, så det var underbart att bli lite uppdaterad om hur min dotter har det. Älskar dig och kram!

2011-08-22 @ 09:56:08
Postat av: lillsis

Haha jag dööör. Du måste gifta dig med en rik amerikan och få greencard så du kan få vara amerikan när du vill!

Själv lever jag det tuffa nollningslivet med alldeles för lite sömn och för mycket billig öl på handelspuben. Ikväll är vår första sittning med könsbytartema, Ska vara skogsgubbe med hängslebyxor, velourskjorta och mössa. haha. Blir nog succé.

Fick ditt sms imorse (tack för väckningen kl 06.....) men har glömt att svara. Vad sägs om skype imorgon efteriddag min tid och morgon din tid? Vill prata med dig!!!!

Älskar dig!

2011-08-22 @ 16:46:58
Postat av: Rebecca

Inte lika goda som vitköttiga nektariner väl??!!

2011-08-22 @ 23:45:20
Postat av: Anonym

kolla in blogg:D

2011-08-22 @ 23:54:29
URL: http://vafanheterjag.blogg.se/
Postat av: pauline

hahahaha betala för jordgubbar. räckte det alltså inte med att säga något snällt???

2011-08-23 @ 11:49:51
Postat av: Johanna

haha, jo men alltså jag försööökte... De förstod nog inte vad jag sa:( De kostar iofs typ bara 15kr så det känns ganska okej ändå;)

2011-08-23 @ 18:57:03
Postat av: Pattersson

Saknar dig joey!

Och jag orkade läsa allt utan problem....

2011-08-24 @ 20:53:46
Postat av: Pattersson

Saknar dig joey!

Och jag orkade läsa allt utan problem....

2011-08-24 @ 20:54:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0