Enorm kulturkrock.

Så, det var ett tag sedan jag skrev om skillnader mellan Sverige och USA. I lördags upplevde jag den tydligaste (och den jag har starkast känslor för): drink and drive. En kusin till en RA här på AMC – A följde med (och körde) oss till Six Flags. I bilen på vägen dit plockade vi upp lite matsäck (utflykt är ju lika med matsäck!) – morötter, äpplen, nötter och vatten. A (som kör) plockar fram en vattenflaska (tror vi) och ber oss lukta på innehållet. Inte vatten där inte. Vi fick veta att det var Malibu, för han ville ju vara säker på att bli amused på en amusement park. Vi sa kort men tydligt att det inte var så man gjorde i varken Sverige, England eller Australien och släppte det sedan.
Vid lunchtid när vi köpt mat åkte dock flaskan fram och han drack ur den och frågade om vi andra ville ha – varpå Charlie testade och konstaterade att det var ren Malibu, inte blandat med något. A's kommentar var att han ju drack massa vatten till och inte skulle köra på länge. Jag kände mig jätteobekväm och sa ganska snabbt att vi andra fick se till att dricka upp alkoholen innan han fick i sig mer. Jag tror att han förstod att vi inte gillade det, men han verkade liksom inte bry sig. Som tur var så var väskorna inlåsta nästan hela dagen och han hade inte chansen att dricka mer. Jag vet inte hur jag hade reagerat om han gjort det, speciellt inte om jag varit ensam om att tycka att det var konstigt. Förmodligen bett om att få köra själv i stället. Nu var vi fyra stycken som helt satte oss emot det, men om jag varit ensam och sagt att jag skulle ta en taxi hem (1,5 timmes bilkörning) skulle jag känt mig ganska dum.. Det är ju en sådan självklarhet att inte dricka ens en droppe alkohol om man ska köra bil! Här i USA verkar de leva lite mer på gränsen till farligt och trotsar lagar lite hur som helst. Bara för att de inte har nolltolerans så tror de att de kan dricka så länge de själva bedömer sig var nyktra och klara av att köra bil. Och det här med att han ju skulle dricka massa vatten!? Hallå? Jag trodde alla visste att man inte kan göra något som påskyndar kroppens förbränning av alkohol!?
På hemvägen kom frågan upp om hur han gjorde om han gick ut i Sacramento (eftersom han bor 25 minuters bilfärd utanför centrum), om han kanske sov över hos någon kompis eller sin kusin? Nej då, han brukar inte dricka så mycket – bara några öl och några shots – och han brukar dricka massa vatten under hela kvällen också. Ja, men DÅ är det ju okej! I D I O T. Jag kunde inte låta bli, utan grimaserade mot Micaela, vilket jag hoppas han såg i backspegeln. Okej om han väljer att utsätta sig själv för den risken det innebär att köra bil med alkohol i kroppen, men tänk på alla andra! Tänk på familjen som är på väg hem från semestern. På kvinnan som är på väg till jobbet. På mannen som rastar hunden. Att köra med alkohol i kroppen är bara dumt. Och väldigt väldigt själviskt.
Så, det var ett tag sedan jag skrev om skillnader mellan Sverige och USA. I lördags upplevde jag den tydligaste (och den jag har starkast känslor för): drink and drive. En kusin till en RA här på AMC – A följde med (och körde) oss till Six Flags. I bilen på vägen dit plockade vi upp lite matsäck (utflykt är ju lika med matsäck!) – morötter, äpplen, nötter och vatten. A (som kör) plockar fram en vattenflaska (tror vi) och ber oss lukta på innehållet. Inte vatten där inte. Vi fick veta att det var Malibu, för han ville ju vara säker på att bli amused på en amusement park. Vi sa kort men tydligt att det inte var så man gjorde i varken Sverige, England eller Australien och släppte det sedan.
.
Vid lunchtid när vi köpt mat åkte dock flaskan fram och han drack ur den och frågade om vi andra ville ha – varpå Charlie testade och konstaterade att det var ren Malibu, inte blandat med något. A's kommentar var att han ju drack massa vatten till och inte skulle köra på länge. Jag kände mig jätteobekväm och sa ganska snabbt att vi andra fick se till att dricka upp alkoholen innan han fick i sig mer. Jag tror att han förstod att vi inte gillade det, men han verkade liksom inte bry sig. Som tur var så var väskorna inlåsta nästan hela dagen och han hade inte chansen att dricka mer. Jag vet inte hur jag hade reagerat om han gjort det, speciellt inte om jag varit ensam om att tycka att det var konstigt. Förmodligen bett om att få köra själv i stället. Nu var vi fyra stycken som helt satte oss emot det, men om jag varit ensam och sagt att jag skulle ta en taxi hem (1,5 timmes bilkörning) skulle jag känt mig ganska dum.. Det är ju en sådan självklarhet att inte dricka ens en droppe alkohol om man ska köra bil! Här i USA verkar de leva lite mer på gränsen till farligt och trotsar lagar lite hur som helst. Bara för att de inte har nolltolerans så tror de att de kan dricka så länge de själva bedömer sig var nyktra och klara av att köra bil. Och det här med att han ju skulle dricka massa vatten!? Hallå? Jag trodde alla visste att man inte kan göra något som påsk yndar kroppens förbränning av alkohol!?
.
På hemvägen kom frågan upp om hur han gjorde om han gick ut i Sacramento (eftersom han bor 25 minuters bilfärd utanför centrum), om han kanske sov över hos någon kompis eller sin kusin? Nej då, han brukar inte dricka så mycket – bara några öl och några shots – och han brukar dricka massa vatten under hela kvällen också. Ja, men DÅ är det ju okej! I D I O T. Jag kunde inte låta bli, utan grimaserade mot Micaela, vilket jag hoppas han såg i backspegeln. Okej om han väljer att utsätta sig själv för den risken det innebär att köra bil med alkohol i kroppen, men tänk på alla andra! Tänk på familjen som är på väg hem från semestern. På kvinnan som är på väg till jobbet. På mannen som rastar hunden. Att köra med alkohol i kroppen är bara dumt. Och väldigt väldigt själviskt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Don´t drink and drive!!! /P

2011-10-03 @ 11:24:41
Postat av: Linda

Well spoken Jojjo!

2011-10-03 @ 14:52:53
URL: http://nyel.blogg.se/
Postat av: Anonym

Helt rätt och kliv ur bilar som körs av onyktra i fortsättningen!/M

2011-10-05 @ 09:59:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0